تاثیرات تبلیغات خلاقانه

تاثیرات تبلیغات خلاقانه

کافیست کمی به پیرامون خود توجه کنیم تا تبلیغات برندها و محصولات مختلف رو بببینیم اما چی باعث میشه که ما یک برند رو برتر بدونیم یا ذهنیت بهتری از اون داشته باشیم؟

این تبلیغات چطور تاثیرشون رو روی ذهن و افکار ما گذاشتند و وارد ناخود گاه ما شدند تا موقع خرید یا مصرف، اون برند رو به یاد بیاریم، اون رو برتر بدونیم یا در آرزوی داشتن برندی با چنین تاثیرگذاری باشیم؟

خلاقیت در تبلیغ باعث برجسته شدن و متمایز شدن یک محصول در میان سیل انبوه تبلیغات میشه در حقیقت افکار خلاقانه ابزاری ست  برای تاثیر گذاری و تغییر دیدگاه عموم مردم اما رعایت چند نکته ضروری برای داشتن یک تبلیغ خاص و خلاقه لازم هست: سنت شکنی های سابق، داشتن جسارت و شیطنت، دور از قید و بند ها و چهارچوب های قدیمی، رفتن به جاهایی که غیر قابل پیش بینی و نا متعارف است و استفاده مناسب و به جا از آیتم ها و ترندهای جدید و مواردی که در ادامه به طور جداگانه در مورد اون توضیح میدیم.

داشتن ارزش هنری: توجه به ارزش های هنری اینکه هنر بخشی از تبلیغات است، چشم نواز بودن جذابیت های شنیداری و کلامی، موسیقی همه و همه تاثیرات بهتری روی ذهن داره.

ویژه بودن: استفاده از المان های خاص و دیده نشده و یا هنجار شکنی

انعطاف پذیری: تبلیغاتی که با هرقشر و مخاطبی ارتباط برقرار کند و محدود به منطقه خاصی نباشد.

ترکیب: ایده هایی که پتانسیل ترکیب ایده ها و اشیا را داشته باشند.

گسترش: ایده هایی که احتمال بسط و گسترش و پیچیده شدن را داشته باشند و قابل پیش بینی نباشند.

و حالا خلاقیت در تبلیغ به چه معناست؟ یعنی داشتن ایده ای ناب همراه با تکنیک های هنرمندانه و منحصر به فرد که جمع آوری این ایده تا اجرا با تکنیک های خاص با کمی فکر و تلاش به دست میاد، مثلا برای رسیدن به ایده های جدید با تشکیل یک اتاق فکر و بحث و گفت و گو و بررسی های تخصصی در مورد اون موضوع میشود به ایده ای برای بیان یک موضوع رسید این موضوع میتواند بیان یک ویژگی از یک محصول یا یک برند باشد که در نهایت تبدیل به یک شعار میشود و مرحله بعد به تصویر کشیدن این ایده و شعار است. و حالا برای اجرای ایده از چه تکنیک هایی میشه استفاده کرد؟

یکی از پرکاربرد ترین تکنیک های اگزجره کردن یا اغراق بیش از حد هست یعنی مواردی مثل زیبایی خدمات و مزیت های یک کالا با اغراق تمام نشان دهیم و موضوع را بسیار فراتر از چیزی که هست به نمایش بگذاریم و همین امر میتواند همراه با خلاقیت باشد، جان بخشی به اشیا و دادن ویژگی های انسانی به یک کالا در انتقال مفاهیم انتزاعی مانند خوشحالی، ناراحتی، خشم و…میتواند موثر باشد و آن پیام تبلیغاتی را از قول محصول نقل کرد.

استفاده از کاراکتر ثابت یا طراحی یک کاراکتر ویژه و نو  مانند شخصیت های کارتونی و یا یک حیوان که متناسب با هویت و ماهیت برند باشد میتواند در ویژه بودن تبلیغ به کار بیاید کما اینکه حس شوخ طبعی در کار با توجه به نوع برند یا کالا میتواند جذاب باشد البته نه در کاراکتر های کلاسیک یا رسمی.

ساختن یک نماد از طریق تشبیه و استعاره:

تکنیکی برای انتقال مفاهیم و ایده های پیچیده با دقت و سرعت بیشتر و به گونه ای که ماندگاری بیشتری داشته باشد. نمادسازی و تشبیه به معرفی برند، هویت برند، ویژگی بارز و مزیت کالا یا خدمات شما می پردازد و مهمترین نکته این است که پیش از شما کسی از آن استفاده نکرده باشد چرا که اینگونه تبلیغات حتی اگر میل به خرید را افزایش ندهند، ماندگاری بالایی در ذهن مخاطبان دارد.

احساسات و هیجانات:

استفاده از ابزاری که موجب برانگیختن احساسات و هیجانات باشد، مثل موسیقی، تصاویر با زیبایی بصری و ویدئو های موثر، در این زمینه تبلیغات دیجیتالی و شبکه های اجتماعی می توانند پررنگ ترین نقش را در انتقال احساسات داشته باشند. البته لازم به ذکر است که داشتن زیبایی بصری بهتر است با سادگی همراه باشد تا بتواند توجه را معطوف به پیام اصلی تبلیغ کند.

مشکل/ راهکار:

یافتن یا پدید آوردن یک مشکل و ارائه کالا و خدماتتان به عنوان راه حل این مشکل به مشتریان. ارائه دلایل منطقی و یا حتی احساسی به صورت هوشمندانه برای خرید محصول شما، در جهت حل مشکل مخاطبان می تواند راهکاری خلاقانه برای افزایش اثربخشی تبلیغات شما باشد.

حس شوخ طبعی:

شوخ طبعی می تواند بار خلاقیت ایده شما را تا حد زیادی افزایش دهد  و ماندگاری آن زیادی کند. البته برندهایی که شخصیت کلاسیک و جدی دارند  استفاده از طنز در تبلیغات آنها، بار منفی بر مخاطب دارد.

تبلیغات خلاق و اعتماد مخاطب:

خصوصیت دیگری که خلاق تبلیغات برای ما به ارمغان میاورد تعمیم خلاقیت تیم تبلیغات به سازندگان محصول است یعنی وقتی تبلیغات خلاق یک محصول ذهن مخاطب را مشغول کند و از نکته ی خلاقانه ی آن لذت ببرد در ناخوداگاه فرد القا میشود که محصول هم زاییده ذهنی خلاق است و مدیران شرکت عملکرد خلاقانه و مسوولانه ای دارند، در مقابل زمانی که مخاطب با تبلیغاتی سنتی و غیر موثر روبرو می شود در می یابد که مسؤولین شرکت مذکور توجهی به بهره وری نداشته و هزینه تبلیغات شرکت برباد می دهند در نتیجه به کالا و خدماتی که ارایه میدهند نمی توان اطمینان داشت.

ارتباط محیط تبلیغات با خلاقانه بودن آن

اکنون که اهمیت و پارامترهای خلاق بودن ایده تبلیغاتی را میدانیم لازم است ارتباط آن را با نوع مخاطب و محیط را نیز بدانیم.

ابتدا اندکی راجب اهمیت محیط میگوییم و سپس به ارتباط آن با خلاقانه بودن ایده می پردازیم.

قبل از هرچیز باید مخاطب خود را بشناسیم و درصورت گستردگی و یا تخصصی بودن مخاطب آن ها را دسته بندی کنیم برای مثال شرکتی لوازم تحریر تولید میکند مخاطبانش علاوه درصدی از عموم به دسته های پر مصرف دانش آموز، دانشجو، مهندس، شرکت ها و موسسات، هنرمندان و طراحان تقسیم میکند . حالا باید بدانیم محیط مناسب برای اجرای تبلیغات خلاق و هدفمند برای هرکدام از این دسته بندی ها چیست. به عنوان مثال سرویس های مدارس و تیزر تلویزیونی بین کارتون برای فیلد دانش آموزان مناسب است و یا سمینار های بزرگ محیطی مناسب برای اجرای ایده تبلیفات خلاقانه شماست. در زمینه انتخاب محیط مناسب باید به عمومیت محصول نگاه کنیم از بیلبورد های خیابانی و تبلیغات تلویزیونی و زمین های ورزشی که عمومیت بیشتری دارند تا سمینار تخصصی دندانپزشکان که برندهای خاص در آنجا به انجام تبلیغ می پردازند اما درمورد تبلیغات در فضای مجازی تبلیغات هوشمند است و دست شما جهت هدف گرفتن دسته بندی دقیق تری از مخاطبان باز است و بسته به مخاطب ‍پلتفرم های متنوعی پیش روی ما قرار دارد به عنوان مثال در فضای مجازی می توانید جامعه مخاطبین تبلیغ را به زنان بین ۱۸-۶۵ سال که درسه شهر خاص و اطراف آن ها زندگی میکنند و به گروه کالایی خاصی علاقه نشان می دهند محدود کند که باعث میشود بهره وری تبلیغ بالا رفته و میتواند اثر بخشی تبلیغ را بطور غیرقابل پیش بینی بالا ببرد.

 

و اما چه چیزی تبلیغات خلاق را تا این حد با محیط گره می زند؟

بستر تبلیغات و فیلد مخاطب از مهمترین پارامترهایی هستند که در زمان ایده پردازی تبلیغات خلاقانه باید مد نظر گرفته شود تا پتانسیل ها و محدودیت های آنها مشخص شود و علاقمندی و خطوط قرمز گروه مخاطب در همه ی جوانب لحاظ گردد در انتها ایده ای خلاق و خاص که بالاترین میزان اثر بخشی در مخاطب را دارد تولید می شود.

 

تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم

بطور کلی دو نوع تبلیغ وجود دارد :

– تبلیغات مستقیم

– تبلیغات غیر مستقیم.

تبلیغات مستقیم تبلیغاتی هستند که هدف و پیام اصلی روی آنها نوشته شده و یا داستانی میگوید تا به مخاطب برسد. در این روش مطمئن خواهیم بود که مخاطب پیام تبلیغاتی را بدون ابهام دریافت کرده است در این نوع از تبلیغات هم میتوان خلاق بود و ایده ای ناب خلق کرد.

تبلیغات غیر مستقیم برخلاف مورد قبل عمل میکنند و عموما معماگونه هستند و درون آنها یک خلاقیت نهفته شده. در واقع خیلی هم پیچیده نیستند فقط پیام خود را غیرمستقیم بیان می‌کنند. روانشناسان میگویند تبلیغات غیر مستقیم مغز را وادار می کند تا پیرامون ایده پشت این تبلیغ فکر کند. اگرمخاطب چند ثانیه وقت صرف کند و فکر خود را درگیر کند آن تبلیغ و محصول بهتر و بیشتر به خاطرش میماند و موجب ماندگاری برند در ذهن مخاطب می شود. این مهم ترین تفاوت بین تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم هست و این نوع پتانسل بیشتری برای خلاق شدن دارد.

اگر ایده مورد نظر ما غیر خلاق باشد ممکنه باعث بشه تبلیغ مخاطب را از محصول یا برند دور کند یا نظرش را جلب نکند و تبلیغ به چشم نیاید و درست مثل تراکتی که یک عابر بعد از دریافت دور میاندازد بودجه تبلیغات را هدر می دهد.

حال وقتی اهمیت و عوامل موثر بر تبلیغات خلاق را دانستیم باید دید که چگونه آن را تولید کنیم؟ ابتدا بهتر است بجای یک شخص یک تیم با روحیه کار تیمی مسولیت ایده پردازی را بر عهده بگیرد تا ایده ها هم بتوانند ترکیب شوند و هم در بحث و همکاری های تیمی انعطاف پذیریشان آزموده شود. این تیم ایده پرداز که از افراد خلاق و متخصص تشکیل شده ابتدا به آماده سازی و جمع آوری اطلاعات می پردازد که مسیر ذهنی تیم را برای ایجاد تبلیغ را مشخص می کند. حال باید اطلاعات جمع آوری شده را پردازش کنند و ایده پردازی را شروع کنند. در این مرحله همه ی ایده هایی که به ذهن هر فرد میرسد فارغ از اینکه چقدر میتواند اثر گذار باشد نوشته می شود. در مرحله بعدی که مرحله سختی می باشد اعضای تیم ایده پردازی همه ی ایده ها را از همه حیث اعم از عملیاتی بودن، هزینه ها، تناسب با مخاطب، و مهمتر همه خلاق بودن تجزیه و تحلیل میکنند تا در آخر چند ایده برتر انتخاب گردد، سپس ایده ها به گروه ارایه میشه تا اگر راهی برای ترکیب، تغییر و بسط دادن ایده ها دارند ارایه دهند و در نهایت با انتخاب ایده نهایی باید ایده طی کار گروهی مورد ارزیابی دقیقترقرار گرفته و در نهایت ایده خلاق نهایی آماده و به تیم اجرا تحویل گردد.

تیم ما  با تاکید برخلاق بودن تبلیغات وبهره گیری ازکارشناسان مجرب رسانه و تبلیغات و همچنین همکاری با بهترین مشاوران می تواند با تسلط بر شیوه های تبلیغات محیط، تبلیغات مجازی، ترکیبی و خاص حس اطمینان و رضایت را به مشتریان شما القا کند.

مهم است بدانید دغدغه ما درکروما استودیو افزایش بهره وری تبلیغات و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه شما توسط تبلیغات سنتی و غیرخلاق است.