طراحی کاتالوگ و بروشور

طراحی کاتالوگ

کاتالوگ در زبان فارسی به معنی کالا نما، یا کتابچه راهنمای محصول، خدمات و فعالیت یک شرکت است که به معرفی محصولات خط تولید یک کارخانه، شرح توضیحات آن محصول و خدمات می پردازد و آن را به مشتری یا مصرف کننده معرفی می نماید.
کاتالوگ یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی و فروش شرکت های تولیدی و شرکت های خدماتی می باشد.
معمولا در کاتالوگ نام کالا، کد کالا به همراه تصاویر و مشخصات فنی محصول و مختصری از اطلاعات ضروری آن کالا درج می شود تا خریدار بهتر بتواند محصول مورد نظر خود را انتخاب کند و از فروشگاه مورد نظر خریداری کند.
طراحی کاتالوگ به عنوان نوعی تبلیغ در زمینه تولید و تجارت، می تواند باعث برقراری ارتباط مستقیم و انتقال مفاهیم و اطلاعات به مخاطب شود. طراحی کاتالوگ در جهان تبلیغات از اواسط قرن بیستم با صنعتی شدن جامعه سرمایه داری شروع شد و به عنوان یک وسیله تبلیغاتی از آن استفاده شد و باعث به وجود آمدن رقابت میان تولید کنندگان شد.

طراحی کاتالوگ عموماً به دو شکل می باشد:

  • یا به صورت تک محصولی: یعنی ابزاری برای معرفی یک محصول یا خدمت.
  • یا به صورت چند محصولی: یعنی ابزاری برای معرفی چندین محصول یا خدمات و عملکردهای مختلف.

 

نکات ویژه ای که باید در طراحی کاتالوگ حرفه ای لحاظ شود:

  • چکیده ای از معرفی و عملکرد شرکت تولیدکننده در ابتدا و شروع کاتالوگ.
  • معرفی امتیازات شرکت یا کارخانه تولیدی و استانداردها و ایزوها
  • معرفی جدیدترین تولیدات
  • ارائه اطلاعات و مشخصات فنی و وجه تمایز محصول با محصولات مشابه در بازار
  • ارائه تصاویر با کیفیت و زیبا و همچنین متون مفید که کار مخاطب را در تصمیم گیری برای خرید آسان کند.
  • درج اطلاعات تماس در انتهای کاتالوگ برای برقراری ارتباط مخاطب با تولید کننده.

 

قطع طراحی کاتالوگ:

طراحی کاتالوگ مانند بروشور و کتاب دارای اندازه های مختلف می باشد. قطع کاتالوگ گاهی خشتی، گاهی رحلی، گاهی A4 به صورت افقی یا عمودی می باشد که با توجه به کارکرد و نوع محصول می تواند به شکل ساده یا لوکس طراحی شود. قطع های خاص نیز برای منظورهای خاصی می توان تعریف کرد که شامل هزینه های غیر متعارف می شود.

 

یک کاتالوگ حرفه ای شامل ویژگی های زیر می باشد:

قابل حمل بودن
مختصر و مفید بودن اطلاعات و پرهیز از افراط در توضیحات کاتالوگ
برقراری ارتباط صمیمانه با مخاطب
ترکیب مناسب متن و تصویر

مقالات مرتبط

هدایای تبلیغاتی شرکت کروما استودیو

وسواس در طراحی را کنار بگذارید لوگو مهم است، اما همه چیز نیست

هویت بصری برند (Brand visual identity) به چه معناست؟

تاثیرات تبلیغات خلاقانه

ما عاشق کارمون هستیم. این مهم ترین ویژگی ماست. کاری که با عشق انجام بشه قطعا عالی از کار در میاد!…