هویت بصری برند (Brand visual identity) به چه معناست؟

هویت بصری برند (Brand visual identity) به چه معناست؟

آیا تا به حال توجه کرده اید که بعضی از افراد به طور خیلی خاصی در ذهن می مانند. افرادی منحصر به فرد، دارای یک هویت و شخصیت خاص و گاهی هم سعی دارید از آنها الگوبرداری کنید و یا شبیه به آنها باشید. این افراد انقدر قوی و با شخصیت هستند که برای خود ویژگی های منحصربه فردی ایجاد کرده اند که دیگران را مجذوب خود می سازند.

مانند هویت شخصیتی این افراد (ویژگی هایی که باعث به خاطر سپاری و تمایز آن فرد شده اند) هویت بصری یک برند هم اینگونه ایجاد می شود. هویت بصری یک برند مجموعه ای از چاشنی های یک کسب و کار است. چیزی که باعث تمایز یک شرکت از شرکت دیگر می شود و تصویر و شمایل آن شرکت را شکل می دهد.

حال می خواهیم بدانیم که هویت بصری برند چیست؟ به چه کارمان می آید و چه عناصری را باید طراحی کنیم تا یک هویت بصری قوی داشته باشیم که به رشد و موفقیت در کسب و کارمان منجر شود؟

حتما این را می دانید که هویت بصری برند، با برندینگ و برند تفاوت دارد. اما تفاوت آنها چیست؟

در واقع برند درک سایرین از شرکت شماست. همان تأثیرعاطفی سازمانی که به عنوان یک کل واحد درک شود.  برندینگ نیز مجموعه اقدامات و فعالیت های تجاری است که  شما برای شکل دهی به برندتان به کار می گیرید. و هویت بصری برند مجموعه عناصر و المان هایی است که شما در راستای بهتر دیده شدن برندتان به تصویر می کشید تا تصویر مناسب تری از برند خود به مخاطبان ارائه دهید. یعنی جنبه های تصویری که بخشی از کل برندتان را تشکیل دهد.

هویت بصری برند همان چیزی است که مخاطب در ابتدای کار و برخورد اول آن را می بیند. یعنی مواردی که  برند را از سایر برند های موجود در بازار، متمایز میکند و شامل لوگو، رنگ سازمانی، شعار تبلیغاتی، ست اداری و…

به نوعی تمام این بخش ها را میتوان قطعات یک پازل دانست که اگر در کنار یکدیگر قرار گیرند، هویت معنا پیدا می کنند و جدا از هم تاثیری ندارند.

در ادامه کالا یا خدمات شما با هویت بصری برند شما ارتباط پیدا می کند، بعد از آنکه این ارتباط ایجاد شد مشتری این رابطه را حس می کند و این باعث می گردد مشتری معنا و مفهوم برند شما را درک کند و با درک این رابطه وفاداری مشتری به برند شما به مرور زمان ایجاد می شود.

برند تنها یک مفهوم انتزاعی و ذهنیست که در ذهن مخاطب اثر میگذارد.

امروزه بعضی افراد زمانی که کلمه ی برند را می شنوند اولین چیزی که به ذهنشان می رسد، مفهوم گران بودن و لاکچری بودن یک کالا است در صورتی که این یک باور اشتباه است.

برند کالا نیست، بلکه مجموعه از ارتباطات است که شرکت ها سعی دارند با مخاطب خود داشته باشند تا کالا و خدمات خود را به وسیله آن ارائه دهند.

درواقع برند درک افراد از یک نام تجاری است که شامل همه احساسات، ویژگی ها و مفاهیمی است که به یک نام پیوند خورده است. همان چیزی که مخاطب با دیدن و حس کردن یا هرگونه ارتباطی با آن، ترغیب می شوند تا محصول را خریداری کنند.

این مهم با سال ها تلاش و ایجاد ارتباط پرشور و توجه به نیازهای مخاطبان ایجاد می شود. به همین دلیل برند را حاصل تجربه کلی مشتری می دانند.

به عنوان مثال فرض کنید شما قصد خرید یک بستنی یا آبمیوه در یک ظهر گرم تابستانی را دارید. وقتی به سوپر مارکت  می رسید و درب یخچال را باز می کنید، نوشیدینی را انتخاب می کنید که طعم و کیفیت آن خاطره ای خوب در ذهن شما به جا گذاشته باشد تا با اطمینان خاطر انتخاب کنید.

در صورتی که ممکن است سایر نوشیدنی های موجود در فروشگاه از نظر کیفیت با برند مذکور یکسان باشند! این یعنی نوشیدنی انتخابی شما، برند شناخته شده ای در بین مشتریان خود است و مشتریان از نظر احساسی با این برند ارتباط برقرار کرده اند.

تمام چیزهایی که به بهتر شناخت شدن برند شما کمک میکنند، در مجموعه ی هویت بصری برند قرار میگیرند. که نیازمند یک تیم طراحی گرافیک توانمند و خلاق و حرفه ای هستند تا شما را در این امر یاری کند.

چگونه و از کجا شروع کنیم؟

برای اینکه یک هویت بصری قدرتمند داشته باشید باید بدانید «که» هستید و در کجا قرار دارید؟ چه ماموریتی دارید و به کجا قرار است برسید؟ باید بدانید که اگر برند شما یک شخص بود چه شخصیتی داشت؟ باید تفاوت ها و مزیت ها و معایب خود را نسبت به رقبای خود بدانید. باید بدانید اگر برند شما یک شخص بود با چه لحن و صدایی با مخاطب ارتباط برقرار می کرد؟

قبل از اینکه هویت بصری شرکت را به طراح بسپارید، باید به این سؤال ها پاسخ دهید. برای این کار لازم است یک طوفان فکری با گروهی از همکارانتان تشکیل دهید. یک بریف اولیه بنویسید و پاسخ سؤال ها را بدهید تا بفهمید که به عنوان یک برند «که» هستید.

می توانید با این قبیل سؤال ها شروع کنید.

هدف از شروع کارمان چه بوده است؟

به چه چیزهایی در مسیر کاری مان اعتقاد داریم و چه چیزهایی ارزش های کار ما محسوب می شود؟

چه نکته حائز اهمیتی در ما وجود دارد که ما را از سایر رقبا بهتر و خاص تر کند؟

برندتان را در چند کلمه توصیف کنید.

اگر مشتریانتان بخواهند شما را توصیف کنند درباره شما چه می گویند؟

وقتی به جواب این سؤال ها رسیدید حال می توانید با ارائه آن به طراح، طراحی هویت بصری برند خود را شروع کنید.

اقلام اصلی هویت بصری:

طراحی نشانه، لوگو یا لوگوتایپ (Logo& Logotype):

لوگو کوچکترین جزء طراحی یک هویت بصری است اما بسیار مهم است و نقش پررنگی دارد. چرا که طراحی آن ساختار تمام اجزای هویت بصری را تحت تأثیر قرار می دهد. و طراحی اجزای دیگر متناسب با طرح و رنگ و ویژگی های لوگو شروع می شود. پس طراحی لوگو اولین مرحله در طراحی یک پک کامل هویت بصری برند می باشد.

لوگو به تنهایی بار سنگینی از نمایش هویت یک برند را به دوش میکشد بنابراین مهمترین بخش در طراحی هویت بصری محسوب خواهد شد. لوگو باید طوری طراحی شود که ماندگار باشد چرا که بازسازی آن در آینده پس از اینکه برند جایگاه خود را پیدا می کند کمی مشکل ساز خواهد بود.

از ویژگی های یک لوگو خوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لوگو باید ساده باشد و به طور شفاف هویت شما را نشان دهد.

لوگو باید جذابیت بصری داشته باشد.

لوگو نباید مطابق مد روز طراحی شود بلکه باید طوری طراحی شود که تا طولانی مدت ماندگار باشد.

ویژگی های صنعت شما باید در درون طرح لوگو نهفته باشد یا به ویژگی خاصی اشاره کند.

طرح لوگو باید طوری باشد که در ابعاد و اندازه های گوناگون قابل اجرا باشد. مثلا اگر در اندازه یک سانتی متر استفاده شود هم به راحتی دیده شود.

رنگ سازمانی Color:

در انتخاب اصولی رنگ لوگو دقت بیشتری به خرج بدهید. چرا که بخش بزرگی از طراحی لوگو مقوله رنگ است. رنگ تأثیر بسیاری زیادی بر مخاطب خواهد گذاشت زیرا عنصر مهمی است که در نگاه اول مخاطب به آن توجه می کند.

همچنین رنگ در به یادآوری برند شما تأثیرات مهمی دارد، شما شاید بتوانید با تغییر لوگو جایگاه برندتان را حفظ کنید ولی تغییر رنگ سازمانی ریسک بسیار بزرگی است و اصولی و درست نمی باشد.

فونت (Type Face) سازمانی:

در راستای تکمیل هویت بصری برند باید به تایپ فیس برند نیز توجه کافی شود، زیرا وقتی یک برند فونت مخصوص خود را داشته باشد در تمامی اقلام اداری، مکاتبات و تبلیغات خود از یک فونت استفاده می کند که این یکپارچگی در استفاده از فونت نیز کیفیت هویت برند را بالا می برد.

فونت سریف (Serif):

سریف اصطلاحی است که برای اشاره به نوعی از قلم ها به کار می رود که در قسمت پایانی هر حرف یک کشیدگی کوچک وجود دارد. فونت های سریف برای کارهای چاپی بهتر است. به این دلیل که در فونت های سریف  بین حروف فاصله بیشتری ایجاد شده است و این امر کمک می کند مغز کلمات را سریع تر تحلیل کند. همچنین این فونت ها اصطلاحا به شکل لنگر و کلاسیک هستند و قابلیت اعتماد بیشتری را به وجود می آورند.

فونت های سنس سریف (sans serif):

فونت های سنس سریف حس مدرن تری در مخاطب ایجاد می کنند و فاقد لبه یا زائده هستند. همینطور اندازه یکنواخت کاراکترها باعث شده کمی دوستانه تر و صمیمی تر به نظر برسند. این فونت ها در صفحات وب و اپلیکیشن ها کاربرد بیشتری دارند و با توجه به شکل مدرن آن در میان جوانان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

البته می توان گفت که استفاده از فونت کاملا به سلیقه فرد بستگی دارد اما فراموش نکنیم که هر کدام از این فونت ها برای کارکرد و منظور خاصی طراحی شده اند. پس برای انتخاب در طراحی هویت بصری باید هوشمندانه تر عمل کنیم.

طراحی ست اداری Stationary:

یکی دیگر از مواردی که در هویت بصری نقش مهمی دارد اوراق اداری است. از آنجا که همیشه مکاتبات شرکت ها در این برگه ها صورت میگیرد، پس می تواند یک زبان تصویری در تعاملات بین شرکتی و بین فردی باشد و باعث ایجاد اعتماد شود.

در طراحی اوراق اداری باید اصول گرید بندی و ساختار یکپارچه طراحی و توجه به رنگ سازمانی متناسب با طراحی برندینگ رعایت شود.

ست اوراق اداری شامل اقلامی از قبیل سربرگ، کارت ویزیت، پاکت نامه، پاکت A4 و … است که باید با طراحی گرافیک لوگو و هویت بصری هماهنگ باشد و چاپ ست اداری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

ست اداری مناسب با تکنیک های چاپ به روز و خلاقیت در طراحی می تواند نشانه حرفه ای بودن یک سازمان باشد.

طراحی گرافیک سایت و اپلیکیشن

طراحی سایت و اپلیکیشن نیز قسمتی از هویت بصری شما محسوب می شود. سایت و اپلیکیشن نیز باید مطابق با استانداردها و ساختار هویت بصری طراحی شود چرا که وقتی بحث هویت بصری پیش می آید باید طراحی همه اقلام پیرو یک قاعده و ساختار یکپارچه باشند.

طراحی بسته بندی Packaging:

یکی از بخش های مهم هویت بصری برند طراحی بسته بندی برای محصولات یک شرکت تولیدی است. جذابیت طرح و رنگ بسته بندی است که مخاطب را ترغیب به خرید آن محصول می کند.

بسته بندی تأثیر بسیار زیادی بر انتخاب محصول و افزایش فروش آن می تواند داشته باشد. اگر یک بسته بندی خوب طراحی شده باشد خریدار را وسوسه می کند اما اگر کمی چاشنی خلاقیت به آن اضافه شود مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل می کند.

پس وقتی یک بسته بندی به صورت خلاق و حرفه ای طراحی شود می توان برگ برنده بازاریابی موفق باشد.

از جمله عواملی که باعث موفقیت یک بسته بندی می شود، به مواردی چون سبک طراحی و چیدمان عناصر طراحی، رنگ، فونت، نوع متریال بسته بندی و تکنیک های چاپی به روز هستند که باعث جذابیت بسته بندی می گردند. در واقع بسته بندی محصول شما نشانه شخصیت و اعتبار برندتان است، هرچه بسته بندی خلاقانه و حرفه ای تر باشد، نقش آن در فروش محصول و برندینگ مؤثرتر است.

طراحی مسکات (کاراکتر)

مسکات طراحی شخصیتی است که معرف یک برند است. مسکات می تواند یک شخصیت واقعی یا خیالی، انسانی یا حیوانی و یا کارتونی به صورت جاندار یا بی جان باشد که در تیزرهای تبلیغاتی و روی طرح بسته بندی یا بیلبوردهای تبلیغاتی برای یادآوری و تکرار در ذهن بیننده از آن استفاده می شود و در واقع مردم آن برند را با کارکتر یا مسکات برند می شناسند. مانند شخصیت میمون چی توز موتوری.

مسکات یک شخصیت گرافیکی است که باعث افزایش تعامل بیشتر برند با مخاطب می شود و در واقع یک نماد بصری است که پیام را به طور سریع به مخاطب انتقال می دهد و در ذهن می ماند. طراحی کاراکتر که جزئی از هویت بصری برند است تأثیر زیادی بر برندسازی خواهد گذاشت اما همه برندها و کسب و کارها نیاز به طراحی مسکات ندارند.

طراحی کاتالوگ و بروشور (Catalog & Brochure)

کاتالوگ و بروشور نیز یکی دیگر از اقلام هویت بصری برند است که اهمیت زیادی در بازاریابی و معرفی محصول و یا خدمات دارد. طراحی این مورد نیز باید با رعایت کامل اصول و قواعد و طبق استانداردهای هویت بصری انجام شود. کاتالوگ باید طوری طراحی گردد که نیاز بازاریاب هنگام کار را برآورده کند و ویژگی های محصول را به خوبی نمایش دهد. چیزی که در کاتالوگ و بروشور از اهمیت زیادی برخوردار است استفاده از تکنیک های چاپ حرفه ای و استفاده از کاغذ با کیفیت خوب و صحافی مناسب است.

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

عکاسی از محصولات و عکاسی صنعتی نیز از جمله بخش های مهم برندینگ است. عکاسی وقتی با کیفیت و طبق استانداردهای هویت بصری برند انجام شود محصول به شکل بهتری به نمایش گذاشته می شود و معرفی می گردد. علاوه بر این از عکس ها در طراحی بروشور، کاتالوگ و سایر تبلیغات تلویزیونی و سوشال مدیا نیز استفاده می گردد.

و کلام آخر

توجه به موارد ذکر شده در طراحی هویت بصری برند، طبق اصول و بنیان برندسازی ضامن موفقیت کسب و کارتان خواهد بود. پس از آن غافل نشوید و در ابتدای شروع کسب و کارتان جلوه ای ویژه به هویت برندتان دهید. ما در شرکت کروما استودیو در طراحی هویت بصری برند شما در کنارتان هستیم تا با مشاوره و طراحی اصولی گامی به سمت موفقیت شما برداریم.

To begin with, you want to appear into if you https://www.affordable-papers.net/ have a fantastic relationship with the college you are working in, and whether you have received any kind of special treatment due to your prior job.