وسواس در طراحی را کنار بگذارید لوگو مهم است، اما همه چیز نیست

تصمیم گرفتید برای شرکت یا سازمان خود لوگو طراحی کنید؟ طراحی لوگو ممکن است ساده به نظر برسد، اما از هر طراح خوبی این سوال را بپرسید، به شما خواهد گفت اینطور نیست. روند طراحی یک لوگوی مناسب پیچیده است با این حال لوگو همه چیز نیست. نباید از این فرایند بترسید یا درباره آن احساس نگرانی کنید. بعضی فکر می کنند دیگر امکان تغییر لوگو وجود ندارد و همین به وسواس آن ها درباره طراحی لوگو دامن زده است. بعضی هم احتمال می دهند لوگوی آن ها نتواند با بعضی لوگوهای قدیمی رقابت کند. به دلیل همین فکرهاست که بعضی شرکت ها برای طراحی لوگو پول هنگفتی هزینه می کنند. این کار لزوما بد نیست. اگر پول لازم را در اختیار دارید، اولین پیشنهاد ما هم  استخدام یک طراح است. اما اگر به ایجاد هویت بصری برای نام تجاری خود نیاز دارید و استخدام طراح هم جز گزینه هایتان نیست، اینجا نکته هایی برای کمک به شما و آرام کردن ذهن شما درباره لوگو وجود دارد. سایت اسپِروت سوشال،  از سه طراح با بیش از 25 سال تجربه کار خواسته نحوه طراحی یک لوگوی موفق را مطرح کنند.

لوگو چیست؟
وقتی به لوگو فکر می کنیم، ممکن است یک تیک تنها (لوگوی نایکی) و یا یک سیب گاز زده (اپل) در ذهنمان تجسم شود.
لوگو نماد یا طرحی است که برای شناسایی یک شرکت یا سازمان و همچنین محصولات، خدمات کارمندان آن و غیره استفاده می شود.
در ساده ترین تعریف، لوگو نمادیست که شما با آن شناخته می شوید. لوگو باعث می شود شرکت شما در میان دیگران شناخته شده و به خاطر سپرده می شود. همچنین لوگو به عنوان چهره کسب و کار شما دیده خواهد شد.
لوگوی شما همچنین می تواند فرصتی برای بیان اهداف سازمان شما باشد. به عنوان مثال آمازون را در نظر بگیرید. فلش خندان نشان می دهد که این شرکت همه چیز را به ترتیب حروف الفبا می فروشد و همچنین نشان دهنده میزان خوشحالی مشتریان هنگام خرید از آن ها است.

به این نکته دقت کنید.  یک لوگو می تواند معنای عمیق تری را منتقل کند، اما لزوما نیازی به اینگونه استفاده از آن نیست. در واقع، بیشتر شرکت هایی که  برای طراحی لوگوی مورد پسند خود تلاش می کنند، بیش از اندازه برای آن وسواس به خرج می دهند. هر سه طراح ما با این قضیه موافقت کردن که مردم توقعات غیر واقعی از یک لوگو دارند. پس به خاطر داشته باشید که لوگو مهم است، اما همه چیز نیست.

لوگوی شما برند شما نیست
لوگوی شما برند شما نیست، برند شما در واقع یک دارایی  نامشهود است. چیزی که اهمیت دارد شهرت شما در دنیای تجارت است. اینکه مردم با شنیدن نام برند شما چه فکری می کنند، آنچه در مورد شما به دیگران می گویند و احساسشان در مورد محصولات یا خدماتتان چیست. نام تجاری شما از برقراری ارتباط با مشتریان ساخته می شود، نه یک لوگو.

لوگوی شما هویت بصری شما  نیست

وقتی شرکت ها یا سازمان های جدید درخواست طراحی لوگو دارند، یک طراح خوب اینگونه به آن ها پاسخ می دهد: «شما فقط به لوگو احتیاج ندارید ، بلکه به یک نام تجاری هم احتیاج دارید».  لوگو ها بخشی از تصویری اند که می خواهید به دنیا نشان دهید، اما همه چیز نیستند. آنها فقط یک تصویر در یک سیستم بصری بزرگتر هستند که شامل رنگ ها، تایپوگرافی، عکاسی، تصاویر، طرح و غیره می شوند.
لوگوی شما شاخص موفقیتان نیست

قرار نیست لوگوی تجاریتان بیزینس شما را بسازد و یا خراب کند. لوگوی شرکت اِنرون خیلی خوب بود اما تکنیک های اخلاقی شرکتشان خوب نبود. پس نتوانست آن ها را از ورشکستگی نجات دهد.  شرکت two men and a truck یک شرکت میلیارد دلاری است، اما لوگوی آن را مادر بنیان گذار برای اولین بار روی یک دستمال کاغذی کشیده بوده و او از همان برای نماد شرکتش استفاده کرده است.
این نکته را فراموش نکنید که حتی  بهترین لوگو در جهان نمی تواند یک تجارت فاسدی را نجات دهد و همچنین بدترین لوگو هم نمی تواند مانع یک شرکت کار درست بشود. برای طراحی لوگو وقت بگذارید اما فراموش نکنید چیزهای مهم تری از یک لوگو برای شرکت شما وجود دارد. بنابراین در طراحی لوگو وسواس را کنار بگذارید، از حد مشخصی از خلاقیت استفاده کنید و به لوگویی که درباره آن به نتیجه رسیده اید، اعتماد کنید.