چطور بیشتر و بهتر دیده شویم؟ یک لوگوی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

لوگو از اصلی ترین بخش های یک کسب وکار است. درواقع لوگو نخستین چیزی است که به چشم مشتریان و مصرف کنندگان محصول و خدمات شما می آید. حتی کسانی که می خواهند با شرکت شما همکاری کنند هم به لوگو توجه می کنند. پس تلاش کنید  لوگویی که طراحی می کنید، به معنای واقعی اهداف تجارت شما را نشان دهد و مشتریان در نگاه اول با آن ارتباط بقرار کنند. جنبه های مختلفی برای طراحی لوگو وجود دارد. ممکن است این جنبه ها بر اساس نیازهای شما و  صنعتی که در آن فعالیت می کنید، تغییر کند.
اما حتی با در نظر گرفتن این موضوع، همه ی لوگو های خوب دارای پنج ویژگی مشترکند و  تفاوت هایی که آن ها را منحصر به فرد می کند، موضوعی دیگر است.

یک لوگوی خوب، چه ویژگی هایی دارد؟
1.سادگی
2.دارای مطابقت
3.به یاد ماندنی
4. .تکراری نمی شود
5.تطبیق پذیر یا همه کاره

این پنج ویژگی باعث می شود یک لوگو فوراً شناسایی شود. اگر در طراحی لوگو این پنج نکته را رعایت کنید، مشتری با نگاه نخست می تواند با لوگو ارتباط برقرار کند.

سادگی

بسیاری از تأثیرگذارترین و موفق ترین لوگو های تاریخ به طرز شگفت انگیزی ساده هستند. از آن تیک ساده نایکی گرفته، تا سیب معروف شرکت بزرگ اپل.لوگو های ساده به راحتی قابل شناسایی اند و می توان آن ها را راحت به خاطر سپرد.
سادگی یکی از عناصر اصلی برای داشتن یک لوگوی خوب است، چراکه بیشتر مصرف کنندگان فقط برای مدت کوتاهی روی لوگو تمرکز می کنند. یک لوگوی ساده می تواند هویت تجارت شما را به طور خلاصه و موثر بیان کند.

لوگو های ساده بر برجسته سازی مهمترین بخش های هویت یک برند با املاک و مستغلات محدود تمرکز دارند. این شامل تمرکز بیشتر بر روی جنبه هایی مانند رنگ ها و فونت ها و همچنین نشان دادن ایده ها به ساده ترین شکل آنهاست. برای مثال، داشتن نماد، یک روش قدرتمند برای ایجاد سادگی است، چراکه می تواند ارتباط ذهنی با مجموعه خاصی از ارزشها و یا ایده ها را القا کند. از دیگر روش ها برای طراحی یک لوگوی ساده، می توان به استفاده از حروف و کلمات اشاره کرد که حاوی تصاویر نیست و در عوض بر ارتباط مستقیم هویت برندتان با فونت و رنگ تمرکز دارد. به طور کلی، مهمترین جنبه تمرکز بر استفاده از حداقل عناصر ممکن برای برقراری ارتباط با هویت برند شما است.

دارای مطابقت

اولین خصوصیت لوگو های خوب این است که به بازارهایی که شرکت هایشان هدف قرار می دهند مربوطند.مهمتر از همه، آن ها به وضوح شخصیت و هویت یک برند تجاری را نشان می دهند. یکی از جز های اصلی استفاده درست از رنگ در لوگو است که می تواند احساسات مختلفی را تحریک کرده و شخصیت برند شما را به مصرف کنندگان نشان دهد. به عنوان مثال شرکتی که برای کودکان اسباب بازی تولید می کند ممکن است از رنگ های روشن استفاده کند که انرژی، سرگرمی و هیجان را به شما منتقل می کند.

دومین نکته مهم فونت یا ورد مارکیست که در طراحی لوگو استفاده می کنید. فونت ها به ارتباط برقرار کردن با اهداف و ارزش های برند شما کمک می کنند، که در نهایت باعث درک بهتر از هویت شرکتتان می شود. فونت های ظریف و ساده برای نشان دادن شرکتی که در زمینه فناوری کار می کند، ایده آل است و استفاده از فونت های نرم و تحریری برای شرکت هایی که در زمینه فروش جواهرات یا محصولات زنانه کار می کنند، عالی جلوه می کند.

در نهایت، انتخاب نماد مناسب یکی از جنبه های اصلی ایجاد یک لنگر بصری برای لوگوی شماست. نمادها از جنبه های مهم لوگوها به شمار می روند چراکه از خود آن ها می توان به عنوان نسخه ساده تری از لوگو شما استفاده شود.

به یاد ماندنی

یکی دیگر از جنبه های اصلی یک لوگوی خوب، به یاد ماندنی بودن آن است، حتی اگر برای بار اول آن را ببینید. هدف یک لوگو ایجاد ارتباط با مشتری و ایجاد علاقه نسبت به نام تجاری شماست. وقتی مصرف کنندگان می توانند به راحتی لوگو و مارک شما را به یاد بیاورند، احتمالش زیاد است که آن را به هویت شرکت شما ربط دهند. لوگوهایی ارزشمندند که به راحتی به خاطر سپرده می شوند و تأثیر گذارند. چنین لوگویی  به برند شما کمک می کند تا در ذهن مشتریان برای مدت طولانی باقی بماند.

لوگوهای به یاد ماندنی بسیاری از عناصری که قبل تر راجع به آن صحبت کردیم را با هم ترکیب می کنند، اما تعادل مناسبی را بین جنبه های بصری و متنی پیدا می کنند. از همه مهمتر، آنها شخصیت و هویت برند شما را به طور واضح و منسجم نشان می دهند. یک لوگوی به یاد ماندنی باید همیشه منحصر به فرد باشد. حتی در صنایعی که استانداردها و هنجارهای مشترک برای طراحی وجود دارد، لوگوی شما می تواند یک طرح خاص باشد.

تکراری نمی شود

بهترین لوگوها از کلیشه ها متمایز هستند و همین باعث می شود تا در طول سال ها مهم و موثر باقی بمانند. همیشه وقتی می خواهید لوگو طراحی کنید، وسوسه انگیز است که روندها و مدهای طراحی فعلی استفاده کنید، اما این همیشه بهترین تصمیم نیست.

این لوگوها ممکن است در زمان خودشان خوب به نظر برسند، اما احتمالاً مدتی بعد برای به روز نگه داشتن آن ها باید دوباره طراحی شوند. درعوض ، یک لوگوی همیشگی لوگویی است که بدون توجه به زمان طراحی می شود و برای ارتباط با هر مصرف کننده ای از هر سن و دهه ای استفاده می شود. به عنوان مثال، طاق های طلایی مک دونالد و همچنین علامت نمادین کوکاکولا برای دهه ها بدون تغییر باقی مانده است.
لوگوهای همیشگی (لوگو هایی که تکراری نمی شوند) بر روی کیفیت بیش از کمیت تمرکز می کنند. بسیاری از عناصر غیر ضروری و ایده های دیوانه وار را حذف کرده و بر چیزی تمرکز می کنند که واقعا جواب می دهد. این بدان معناست که به طور انحصاری بر ایده ها و ارزش های اصلی برند خود متمرکز شوید، تا موثرترین راه انتقال آنها را بدون ایجاد شلوغی و بی نظمی های بی مورد کشف کنید.

تطبیق پذیر یا همه کاره

و اما آخرین نکته، از یک لوگوی خوب می توان به روش های مختلف، اشکال و موقعیت های مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال، لوگویی که فقط از آن می توانید بصورت آنلاین و به مدت محدود استفاده کنید، زیاد به دردتان بخورد، چراکه  راه هایی را که از طریق آن می توانید برند خود را در معرض دید جهانیان قرار دهید، محدود می کند. از طرف دیگر ، انتخاب لوگویی که  قابل تغییر، چاپ و یا قرارگیری در رسانه های مختلف باشد، باعث می شود نام تجاری شما به میزان قابل توجهی دیده شود.